3 – 13 juli 2013

Vertrek:

Op woensdag 3 juli vertrokken we midden in de nacht op weg naar Schiphol om de vlucht naar Sousse, Tunesië te halen. We waren ruim op tijd en vlogen ‘s ochtends naar Enfidha Airport. We hadden eerst nog een tussenlanding op het eiland Djerba.

Ons verblijf was in 4* sterrenhotel ”Riadh Palms” in Sousse waar we elf dagen All Inclusive hadden geboekt.

Op Enfidha Airport werden we opgewacht door Arke personeel dat ons informatie meegaf en vertelde dat we beter onze eigen koffers konden meeslepen naar het transferbusje. We waren echter nog niet de deur van het vliegveld uit of mijn koffer werd uit mijn handen getrokken en naar het busje gesleept ondanks mijn protesten. Ze verwachten namelijk fooi, maar dat konden ze mooi vergeten. Ik had er niet om gevraagd en ze wilden mijn koffer niet teruggeven dus ze kregen mooi geen fooi. Na een halfuur in de bus werden we recht voor het hotel afgezet.

Het hotel:

We mochten echter nog niet de kamer op, dus moesten we met de koffers wachten in de hal bij de receptie. Na een uur mochten we naar de kamer. Het viel ons meteen op hoe donker de gangen waren, maar dat was makkelijk te vergeten totdat we de kamer binnen kwamen. De lampenkap viel uit elkaar, (bloed)vlekken op de dekens, een gat in het bad en een airco die veel hoger stond dan zou moeten waardoor het ijskoud binnen was. Ook deze minpunten mochten de pret niet drukken, alhoewel dit wel vreemd was voor een vier sterrenhotel..

De rest van de dag hebben we bij het zwembad en het strand doorgebracht. Het was een prachtig hotel (op de gangen en kamer na) met een mooi zwembad en fijn strand.

Later kwamen we erachter dat er twee groepen waren voor het eten. De eerste groep mocht eerder eten dan de tweede groep. Wij waren in de tweede groep ingedeeld dus dat betekende dat we ‘s avonds pas rond 21:00 mochten eten. Dit vonden we nogal laat, maar we accepteerden het ondanks dat we een aantal avonden hebben zitten wachten tot we eindelijk te eten kregen. Het eten bestond alleen maar uit Tunesisch eten en pizza. Friet kon je vergeten net zoals de rest van Europees voedsel.

Ziek:

Na een paar dagen voelde ik me heel erg ziek. Wat bleek: ik had een zonnesteek opgelopen en een voedselvergiftiging waarschijnlijk opgelopen. Aangezien er geen dokter te bekennen was, besloot ik ibuprofen te slikken die enigszins hielpen, maar na een paar dagen op waren. De apotheek lag in het nabijgelegen Port el Kantaoui dat te bezoeken was met het Noddy treintje voor omgerekend €1,25. Hier zijn we meteen naartoe gegaan voor nieuwe tabletten. In Tunesië kreeg je echter de 600 mg i.p.v. de 400 mg die je in Nederland  kunt krijgen. Nou ja, alles beter dan zo ziek zijn. Alhoewel ik toch twee dagen plat op bed heb doorgebracht.

Bijna oplichting in de Medina:

Tijdens die paar dagen dat ik me beroerd voelde zijn we toch naar de Medina in Sousse gegaan waar mannen je in elk winkeltje probeerde te krijgen. Een man deed zich voor als beveiliger van ons hotel en beweerde dat hij een winkelcentrum wist. Wij gaven hem de voordeel van de twijfel en liepen mee een juwelierswinkeltje in. Daar beweerde hij dat het certificaat dat boven ons hing bewees dat de juwelen echt waren. Hij bood ons wat te drinken aan, maar dat sloegen we af. Dat viel verkeerd en hij vond dat het onbeleefd was. Jammer voor hem, we maakten ons weg uit de winkel. In de rest van de winkelstraatjes probeerden ze je de winkel in te lokken. Dit kon ik niet waarderen en al helemaal niet toen ze me constant bleven aanraken en aanboden me te kopen in ruil voor kamelen. Na een uur had ik het gehad en wilde alleen maar terug naar het hotel, aangezien ik me steeds zieker voelde worden. We pakten de taxi terug die gelukkig maar twee euro per persoon kostte.

Het viel ons op dat de Tunesische mannen je overal probeerde op te lichten. Zelfs op het strand van het hotel. Als je een ligbedje wilde, kon dat geregeld worden voor twee dinar (1 euro). Op een dag had ik helaas maar 1 dinar bij me (ik nam weinig geld mee naar het strand, want alles was sowieso gratis) en een man beweerde dat twee dinar verplicht was. Dat zijn we gaan navragen bij de receptie en bleek de grootste onzin te zijn. Ook op straat probeerden ze je op te lichten. Zo kwamen er mannen met een vogel, salamander en bloemen op me af. Elk beweerde dat een foto of bloem gratis was…totdat je het aannam. Ik wilde het absoluut niet aannemen maar ze duwde het gewoon in je handen.

In het hotel kreeg je gratis cocktails en daar hebben we mooi gebruik van gemaakt.

Op het strand liepen diverse mannen en vrouwen die spullen verkochten, zoals armbanden, hoofddoekjes, kettingen, fruit en je kon er zelfs tatoeages laten zetten….

Kortom:

Het was op zich een leuk hotel, maar we gaan niet meer terug. Het hotel had redelijk veel minpunten. De enige pluspunten vond ik het zwembad en het strand.

Ook gaan we niet meer terug naar Tunesië. Na al dat gedoe met die Tunesische mannen was ik het zat. Er zijn genoeg andere landen om te bezoeken